mandag 3. mai 2010

skole og språk

i går kveld sendte jeg endelig disposisjon på fordypningsoppgava på mail. det ble en mail fylt av (løse) strøtanker, men jeg har mesteparten av disposisjonen og oppbyggingen på plass - det er iallfall noe. om 35 timer får jeg vite om oppgaveformuleringen er godkjent, eller om jeg, i likhet med de fleste, må i tenkeboksen enda lenger, håper jeg slipper det.

siden jeg har vært skikkelig (og da mener jeg skikkelig) i fysisk dårlig form de siste ukene, er det ikke så mye jeg har orket å gjøre, men denne helga har jeg hatt besøk av ei god venninne og kjæresten, og i går møtte jeg elizabeth. det som er morsomt med henne er at vi ble kjent via skrivinga, og jeg tror vi snakket sammen i nærmere 2 år før vi endelig møttes. hun er en dyktig (utgitt!) forfatter, og studerer litteraturvitenskap, master. med min gjeng realfagvenninner (hovedsaklig på grunn av samfunnsøkonomien), er det ikke mange som vil diskutere sånne ting, så det er alltid moro å kunne snakke litt fag også. ellers snakka vi om en hel haug andre ting også, selvfølgelig. hovedgrunnen til at vi møttes akkurat i går var for å se debatten "språket i endring" på litteraturhuset. selv om jeg har hørt mange av argumentene før, synes jeg panelet var variert, og mange av innleggene deres interessante. det ga meg iallfall noe å tenke på i forbindelse med fordypningsoppgava jeg skal skrive (har nå funnet ut at jeg bør skrive litt om språk og blogging), noe pappa også nevnte, da jeg snakka med ham på telefon i går, og det er jo alltid bra.

i dag har jeg ikke all verdens planer. foruten pugging (det er en grunn til at jeg er lysvåken klokka sju) av grammatiske regler (jeg trodde jeg kunne skrive, men subjunksjoner, intransitive verb, determiner og språklige virkemidler som similie, pleonasme og metonymi, kan jeg ikke si å ha lest altfor mye om før, så det kan jo bli interessant. foruten det skal jeg ha date med den fantastiske matteboka, etter å ha vært i buskerud (der skrev jeg en dårlig setning ifølge grammatikkheftet, man skal visst ikke skrive "etter å ha vært", beklager digresjonen, men her må jeg briefe litt for meg selv når jeg føler noe sitter), men tilbake til det jeg egentlig skulle skrive, der (ikke skriv hvor i denne settingen - det er også dårlig språk!) skal jeg og krister lage reportasje om ei dame som er arkelog. jeg kan absolutt ingenting om arkeologi, men etter en del research vet jeg litt mer iallfall. tror uansett det kan bli spennende. jeg hadde en periode i sjuende klasse der jeg drømte om å bli arkeolog. eller egentlig gjorde jeg det ikke, jeg hørte bare ei annen jente nevne det, også tenkte jeg at det hørtes ganske kult ut. det virket ikke like kult da pappa kunne fortelle at arkeologer måtte grave i jord, at de burde være gode på beregninger, og at de har mye matte.

nå har jeg jo endt opp med mye matte uansett, men jeg innbiller meg at arkeologi hadde passet meg hakket dårligere. egentlig burde jeg ikke fokusere så mye på matten, for den er egentlig ganske grei, når jeg først kommer i gang. jeg liker alle de andre fagene, så å mislike 2 (matte og statistikk) av til sammen 7 fag på et skoleår er ikke så verst. i overmorgen skal jeg bare lese. torsdag har jeg MATTEeksamen og noen planer på kvelden (forteller mer om dette senere, men jeg kan love dere; dette er spennende!) og fredag er det eksamen (igjen!), deretter skal jeg ta en (forhåpentligvis) velfortjent helg.

(for de som måtte lure, ja, noen av setningene er ment å være litt tungleste. hope you don't mind - for å låne et engelsk uttrykk). i dette innlegget har jeg bruk to konnotasjoner, xx antall innskutte leddsetninger (tidligere kalt bisetninger), to overdrivelser, altfor få punktum om man skal tro den grammatiske guiden (men her gjelder ikke skjønnlitteratur, så dette innlegget teller i grunn ikke. ja, jeg regner denne bloggen mer som skjønnlitteratur enn en slags faglig kronikk, så vet dere det). jeg har sikkert brukt mye annet også, men det har jeg ikke tid til å reflektere over, for nå skal jeg lese.

ha en fin dag, alle sammen :)